شرکت فنلاندی (Polar Night Energy) به تازگی اولین باتری شنی تجاری خود را با هزینه راه‌اندازی کمتر از ۱۰ یورو (۱۰.۲۷ دلار آمریکا) به ازای هر کیلووات ساعت، ساخته است.

شن

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیو اطلس، در جهانی که روند تحول از سوخت‌های فسیلی به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر سرعت گرفته، با توجه به ماهیت این نوع انرژی‌ها چون انرژی خورشیدی و بادی که تولید متناوب و نه پیوسته دارند، بحث ذخیره‌سازی به اندازه خود تولید انرژی، اهمیت دارد. به عبارتی چون تولید انرژی‌های خورشید و یا بادی به منبع تولیدی (خورشید یا وزش باد) در زمان خود وابسته هستند، در هر زمان که به آنها نیاز داشته باشیم در دسترس نخواهند بود و از این رو ذخیره‌سازی آنها اهمیت پیدا می‌کند. این موضوع می‌تواند در مناطق با ویژگی‌های خاص جغرافیایی  چالش‌آفرین باشد. به عنوان نمونه، شمال فنلاند در طول زمستان اصلاً خورشیدی ندارد. فنلاند در عرض جغرافیایی (~۶۸ درجه شمالی) قرار گرفته که  در طول زمستان، برای هفته‌ها اصلاً خورشید مستقیم وجود نخواهد داشت.

در دنیای تحول و توسعه با شتاب انرژی‌های تجدیدپذیر و روش‌های ذخیره‌سازی آنها، یک شرکت فنلاندی ابداع جدید و منحصر به فردی را داشته است. شرکت فنلاندی (Polar Night Energy) به تازگی اولین باتری شنی تجاری خود را در محل شرکت «انرژی نو» واتاجاکوسکی (Vatajankoski)، تنها در فاصله چندساعتی هلسینکی، پاییتخت فنلاند، ساخته است. این یک سیستم ذخیره انرژی حرارتی محسوب می‌شود که به طور هدفمندی در اطراف یک مخزن فولادی بزرگ و عایق پر از ماسه‌های ساده ساخته شده است.

ماسه

به گفته این شرکت، این باتری شنی بیشترین تأثیر خود را در دوره‌هایی مانند زمستان خواهد داشت؛ زمانی که با امکان ذخیره‌سازی طولانی مدت در دوره زمستان‌های یخبندان فنلاند،گرم ماندن خانه‌ها با ارزان‌ترین قیمت و از منبعی پاک و عاری از کربن را به واقعیت بدل می‌کند.

شرکت (Polar Night Energy)، ادعا می‌کند که هزینه‌های راه‌اندازی سیستم کمتر از ۱۰ یورو (۱۰.۲۷ دلار آمریکا) به ازای هر کیلووات ساعت است و به صورت کاملاً خودکار و بدون استفاده از مواد دیگر و با حداقل هزینه کار می‌کند.

روش کار این سیستم اینگونه است که هنگامی که شن و ماسه‌ها با استفاده از یک مبدل حرارتی ساده وسط مخزن و مدفون در میان ماسه‌ها گرم ‌شود و به درجه حرراتی بین ۶۰۰-۵۰۰ درجه سانتی‌گراد برسد، سیستم می‌تواند ۸ مگاوات ساعت انرژی را با توان اسمی ۱۰۰ کیلووات ذخیره کند. در صورت نیاز، انرژی دوباره به صورت گرما به همان روش استخراج می‌شود.

شرکت واتاجاکوسکی (Vatajankoski)، از این گرمای ذخیره شده، همراه با گرمای اضافی سرورهای داده خود، برای تامین سیستم گرمایش محلی که از آب لوله‌کشی برای انتقال گرمای منطقه استفاده می‌کنند، بهره می‌برد.

مارکو یلنن، مدیر عامل شرکت (Polar Night Energy) در این زمینه می‌گوید: «تولید برق ساده است، اما بازگشت از گرما به برق است که پیچیده می‌شود. در آن حالت به توربین‌ها و چیزهای پیچیده‌تر نیاز است، اما تا زمانی که فقط از گرما به عنوان گرما استفاده می‌کنیم، کار بسیار ساده خواهد بود.» شرکت ادعا می‌کند که این سیستم ضریب راندمان ۹۹درصدی با قابلیت ذخیره گرما با حداقل هدررفت را برای ماه‌ها و حتی دهه‌ها دارد.

کد خبر 688716

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha